W roku 2007MINOLTA DIGITAL CAMERA,w Ośrodku Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych opracowano projekt „Ja też chcę mówić…”, który zrealizowano dzięki dotacji w ramach Rządowego Programu – „FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH”. Celem projektu była pomoc dzieciom niepełnosprawnym, które nie potrafią porozumiewać się z otoczeniem w sposób werbalny.
Cel ten został zrealizowany poprzez:
-przeszkolenie terapeutów oraz rodziców w zakresie wspomagających i alternatywnych sposobów komunikacji; -zakup komunikatorów;
-wybór i opracowanie indywidualnych sposobów porozumiewania się dla potrzebujących takich działań podopiecznych.
MINOLTA DIGITAL CAMERA
W czerwcu 2007 roku terapeuci Ośrodka uczestniczyli w praktycznym kursie AAC. Uczestnicy zapoznali się z alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji oraz nabyli wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy z osobami mającymi trudności w zakresie komunikacji werbalnej. Ponadto zapoznali się z różnymi technikami i strategiami służącymi porozumiewaniu się za pomocą gestów, symboli i urządzeń technicznych – komunikatorów.

W Ośrodku Rehabilitacji w celu wspomagania rozwoju mowy i niejako protezowania jej stosuje się system rysunkowy – Piktogram Communication Symbols (PCS) Mayer – Johnson na bazie programów Boardmerker i Speaking Dynamically Pro. System ten zawiera ponad trzy tysiące gotowych obrazków i daje możliwość tworzenia nowych w zależności od potrzeb i aktualnych możliwości dziecka. Ponadto stymuluje się rozwój mowy, wykorzystując programy komputerowe z pakietu
LOGOPEDIA.
W oparciu o PCS w zespołach terapeutycznych opracowuje się indywidualne książki do komunikacji.
„Funduszu Inicjatyw Obywatelskich” oraz Fundacji Wspólna Droga i firmy Janssen-Cilag Polska dysponujemy nowoczesnymi komunikatorami, które nie tylko „uatrakcyjniają” terapię, ale przede wszystkim wzmacniają u dzieci chęć do mówienia.

Big Mack – duMINOLTA DIGITAL CAMERAży pojedynczy przycisk umożliwia terapeucie nagranie pojedynczej wiadomości stosownej do sytuacji
terapeutycznej, np.: odpowiedzi TAK lub NIE czy refrenu wiersza, piosenki. Dziecko podczas rozmowy kierowanej lub podczas czytania wiersza, śpiewania piosenki niejako uczestniczy w sytuacji dialogu, korzystając z „pożyczonego” głosu terapeuty.
Ostatnim zadaniem projektu były warsztaty dla rodzin dzieci niepełnosprawnych, na których zapoznano uczestników z metodami komunikacji wspomagającej i alternatywnej, ale przede wszystkim wybrano strategię i technikę porozumiewania indywidualnie dla każdego dziecka. Efektem programu „Ja też chcę mówić…” są indywidualne książki komunikacyjne zaspokajające, chociaż w pewnym, podstawowym zakresie potrzebę komunikacji i jednocześnie umożliwiające lepsze zapamiętywanie sekwencji zdarzeń i pojęć niezbędnych do harmonijnego rozwoju.
FUNDACJA WSPÓLNA DROGA i firma JANSSEN-CILAG POLSKA dofinansowała zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych. Zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne wspomagające porozumiewanie się stanowią kontynuację programu „Ja też chce mówić…”.
Zakupiono komunikatory typu Go Talk 4+, 20+ oraz Talary, które w przyszłości mogą zastąpić książki komunikacyjne. Komunikatory dają możliwość nagrania i prostego odtworzenia (po naciśnięciu odpowiedniego rysunku) od 20-u do 80-u wiadomości. Jako że zakupiono pary komunikatorów pozwoli to na wyposażenie w nie rodziców, których nie stać na zakup urządzeń, aby mogli korzystać z nich w warunkach domowych. Zakupiono też ekran dotykowy, który umożliwi korzystanie z programów komputerowych dzieciom z niepełnosprawnością kończyn górnych, zestaw komputerowy i drukarkę, co ułatwi pedagogom korzystanie z programu Baordmarker.
Stolik, sakwę, pomoce dydaktyczne – gry edukacyjne oraz radiomagnetofony będące ważną pomocą na zajęciach muzykoterapii.

 

 

 

Dodaj komentarz